Ciekawostki

Most ze zbrojeniem kompozytowym
Inżynierowie z Uniwersytetu w Wisconsin (USA) stworzyli betonowy pomost zbrojony kratownicą z polimeru zbrojonego włóknem (FRP).

Notebook z włókna węglowego
Acer, producent laptopów i oficjalny dostawca Scuderia Ferrari, zaprezentował model Ferrari 4000 z obudową z włókna węglowego.

Newsletter

Aby otrzymywać najnowsze informacje o naszej ofercie, wpisz swój adres e-mail.

Most ze zbrojeniem kompozytowym

Inżynierowie z Uniwersytetu w Wisconsin (USA) stworzyli betonowy pomost zbrojony kratownicą z polimeru zbrojonego włóknem (FRP).
Technologia ta została zastosowana na długo oczekiwanym objeździe Autostrady 151 w Wisconsin, która będzie otwarta jeszcze w tym roku i zgodnie z życzeniami inżynierów posiada most, którego drugiego takiego nie można spotkać w całym kraju.
Z zewnątrz most wygląda identycznie jak inne betonowe. Jednak wewnątrz betonowego pomostu znajduje się nowość. System kratownicy z polimeru zbrojonego włóknem, jak wierzą inżynierowie powinien zastąpić w najbliższym czasie konwencjonalne zbrojenie prętami.

Grupa naukowców i studentów, która opracowywała ten projekt może pochwalić się paroma zaletami w porównaniu ze stalowymi zbrojenia, które dotychczas są stosowane.
Pręty stalowe w betonie korodują, a to powoduje pękanie betonu. Powierzchnia zaczyna się łuszczyć i tworzyć dziury.
Ponieważ zbrojenie polimerowe jest niemetaliczne, materiał nie koroduje dając trwałość przynajmniej 75 lat. Natomiast większość pomostów musi zostać wymieniana pomiędzy 30 a 40 rokiem użytkowania.
Trwałość jest tylko jedną z korzyści tej technologii. Tradycyjna metoda budowy zakłada użycie długich i ciężkich stalowych belek i elementów kompozytowych, które pracownicy muszą łączyć ze sobą. W konstrukcji zostały zastosowane prefabrykaty, trójwymiarowe kraty, które można było dźwigiem szybko umieścić na swoim miejscu, eliminując tygodnie ciężkiej pracy ludzi. Zdecydowanie przyspiesza to wylewanie betonu i montaż mostu lub wymianę pomostu. Na ruchliwych drogach można w bardzo szybki sposób wymienić pomost bez konieczności tworzenia objazdów, które są często niebezpieczne i denerwujące.

Do zaprojektowania konstrukcji użyto modelu komputerowego i przeprowadzono szereg testów na betonie zbrojonym FRP w Laboratorium Testowym Konstrukcji i Materiałów w Wisconsin. Najbardziej jednak mówiący test o wytrzymałości mostu nadszedł późnym latem 2004, gdy wjechało na niego 6 ciężarówek o łącznej wadze 300 000 funtów.

Koszt budowy pierwszego mostu z FRP był większy od tradycyjnego, lecz przy masowej produkcji elementów i wydłużonej trwałości system, możemy liczyć na częściowe skompensowanie kosztu.

WWW Link: http://www.wisc.edu
WWW Link: http://ibrc.fhwa.dot.gov